NVQ står for nasjonal yrkeskvalifikasjon. Det er en “kompetansebasert” kvalifikasjon, studentene lærer praktiske, arbeidsrelaterte oppgaver som er utformet for å hjelpe dem med å utvikle ferdigheter og kunnskap til å gjøre en jobb effektivt.
Hva er en NVQ?
NVQs ble først introdusert i 1986 og har blitt en svært viktig del av det britiske trenings- og utviklingslandskapet.
NVQs er basert på nasjonale standarder for ulike yrker. Standardene sier hva en kompetent person i en bestemt jobb kan forventes å gjøre.
Det er mer enn 1300 forskjellige NVQs å velge mellom, og de er tilgjengelige i de fleste bransjer.
Vanligvis ville det ta omtrent ett år å fullføre en NVQ på nivå 1 eller 2, og rundt to år for en NVQ på nivå 3.
Det er NVQs på ulike nivåer, fra 1 til 5, avhengig av sektoren. Dette gjør det mulig for elevene å studere på et nivå som passer til deres jobbrolle og erfaringsnivå.
Vurderingsprosessen
Du trenger ikke å følge et bestemt kurs for å fullføre en NVQ. Du har kanskje allerede de nødvendige ferdighetene kunnskap og forståelse av erfaring i jobben for å fullføre NVQ uten formell opplæring.
En NVQ gjør det mulig å gjenkjenne tidligere læring og erfaring. Hvis du har relevante ferdigheter fra tidligere opplæring eller arbeidserfaring, kan du kanskje bruke det som bevis for vurdering for NVQ. Dette kalles akkreditering av tidligere læring.
NVQs vurderes på praktiske oppdrag og en portefølje av bevis. Normalt vil en kvalifisert assessor observere deg og spørre deg om arbeidet du gjør. Din kunnskap og forståelse vil bli testet så vel som din ytelse.
Din assessor vil gi deg en skriftlig rapport om vurderingsprosessen og resultatene som skal legges til i porteføljen din. Din assessor vil “sign-off” individuelle enheter i NVQ når du har nådd den nødvendige standarden.
Karakterer
Du vurderes som enten “kompetent” eller “ennå ikke kompetent”.
Mer om NVQs
En av fordelene med å gjøre en NVQ er at din mentor eller assessor vil kunne hjelpe deg med å identifisere lærings- og utviklingsmuligheter for å matche dine personlige treningsbehov og læringsstil.